Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön portfolio
Katriina Kajannes
dosentti, yliassistentti
katkajan@cc.jyu.fi
014-2601304, 014-282442
Jyväskylän yliopisto
15.1.2007
Sisällys
(1) Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön historia
(2) Itsearviointi
(3) Näytteet ja esimerkit
(4) Tavoitteet
(1) Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön historia
Tieto- ja viestintätekniikka on tullut lukuvuonna 2006 – 2007 täydellä teholla opetukseeni, kun olen alkanut soveltaa sitä uutta, mitä olen oppinut alan koulutuksissa. Jo sitä ennen olen hyödyntänyt työssäni monipuolisesti tietojenkäsittelyä, tiedonhakua verkosta, sähköpostia, sähköpostilistoja ja Korppi-ympäristöä.
Sähköposti palvelee hyvin opinto-ohjausta. Opiskelijat saavat viesteissä vastauksia pulmiinsa silloin kun he tarvitsevat niitä. Viestit säilyvät GroupWisen kansioissa, ja on useinkin hyvä voida jälkeenpäin seurata tätä ajatustenvaihtoa. Viestein on edullista ja helppoa olla kontaktissa yhteistyökumppaneiden ja ulkomailla olevien opiskelijoiden kanssa.
Opinnäytetöiden etäohjauksessa sähköposti on korvaamaton. Monet gradun laatijat ovat opettajina tai muissa tehtävissä kaukana yliopistosta, ja yhteydenpito heihin sujuu hyvin viestien välityksellä. Niissä ja niiden liitetiedostoissa voi antaa tarkkaa palautetta.
Tietojenkäsittelytaidot ovat välttämättömiä opettajalle ja tutkijalle. Oppimateriaalin laadinta ja kirjallisuudentutkimus edellyttävät laajaa atk-osaamista, samoin toimitustyö. Toimittamissani julkaisuissa on ilmestynyt useita opiskelijoiden eri kursseillani kirjoittamia artikkeleita.
Sähköpostilistat ovat olleet avuksi yhteistyöverkostojeni luomisessa ja hoidossa. Ne ovat palvelleet myös opetustani. Korpissa on kursseista aloitustietoja, listoja oheismateriaalista ja mm. ajankohtaista-palsta. Tiedotuslistan lisäksi kurssieni opiskelijoilla on ollut käytössään lista vapaalle ajatustenvaihdolle.
Opiskelijat saavat luentosarjojeni oheismateriaalia sähköisessä muodossa, ja he lähettävät alustuksia ja harjoitustöitä kurssitovereilleen sähköisesti. Työskentely on tehokasta, kun aineisto on käytettävissä ennen luentoa.
Opiskelijat ovat saaneet joskus ilmoittautua Korpin välitykselle myös kurssini harjoitteluryhmiin, jokainen yhteen monista ryhmistä. Olen laatinut Korppiin myös jokusen kyselyn. Lisäksi siellä on tiedot ohjaamistani opinnäytetöistä.
Muusta tieto- ja viestintätekniikan käytöstä kannattaa mainita verkkoartikkelien kirjoittaminen ja Tutka-tutkimusrekisterin käyttö.
(2) Itsearviointi
Tieto- ja viestintätekniikan taitoni ovat ajantasaiset. Ne ovat syventyneet ja monipuolistuneet niillä alan koulutuksilla, joihin olen osallistunut lukuvuonna 2006 – 2007. Valtakunnallinen TieVie-asiantuntijakoulutus ja Jyväskylän yliopistossa järjestetyt kurssit ovat täydentäneet toisiaan hyvin, ja niiltä on kertynyt runsaasti tietoja ja taitoja.
Koulutus on antanut tietoa tieto- ja viestintäalan nykytilanteesta, yliopiston ja yliopistopedagogiikan kehityksestä sekä laatu- ja arviointityöstä. Ymmärrän nyt entistä paremmin, mikä osuus tieto- ja viestintätekniikalla on yliopistotyössä ja sen muutoksessa.
Osaan laatia digitaalista oppimateriaalia ja ottaa tässä huomioon laatukriteerit. Järjestän kursseilleni verkkojaksoja, joissa työskennellään esim. Optima-ympäristössä. Rakennan sinne kulloistakin tarvetta vastaavan työtilan ja muunnan sitä tarpeen mukaan. Opiskelijat kouliutuvat näin käytännössä verkkotyöskentelyyn ja sen tarjoamiin ryhmätyömuotoihin. He saavat Optiman välityksellä luentojen oheismateriaalia, kuten esimerkiksi powerpoint-aineistoa.
Verkkokurssin suunnittelu –opetukseen osallistuminen antoi monipuolisia tietoja ja taitoja verkkokurssin laadinnasta sekä siihen kuuluvasta pedagogiikasta ja laatunäkökohdista. Syksyllä 2006 tein laajan harjoituksen verkkokurssin laadinnasta.
Käytän opetuksessani digitaalista aineistoa, ja opiskelijat myös tuottavat sitä harjoitustöissään. He käyttävät alustuksissaan powerpoint-materiaalia, ja heillä on mahdollisuus rakentaa oma verkkoympäristö esim. ryhmätyön suunnittelua ja toteutusta varten.
Olen kirjoittanut verkkoartikkeleita mm. Finnica-ympäristöön. Olen myös opettanut niiden laatimista, ja eräällä kurssilla syntyneitä artikkeleita on julkaistu Jyväskylän kaupunginkirjaston verkkosivuilla.
Opettajana ja tutkijana käytän monipuolisesti sähköpostia, sähköpostilistoja ja Korppia. Tieto- ja viestintätekniikan taitoni ovat avuksi myös siinä yliopiston ja muun yhteiskunnan välisen yhteyden kehitystyössä, jota harjoitan laaja-alaisesti.
Koulutukseni ja käytännön kokemukseni auttavat minua seuraamaan välineiden ja ohjelmistojen kehitystä sekä päivittämään osaamistani. Suorittamieni kurssien ansiosta pystyn toimimaan työyhteisössäni tieto- ja viestintäalan ’muutosagenttina’ ja ohjaajana.
(3) Näytteet ja esimerkit
Portfoliooni kuuluu seuraavia näytteitä ja esimerkkejä:
I Pedagogiset toteutukset ja kokeilut
(a) Jyväskylän kaupunginkirjaston sivuilla olevat artikkelit, jotka ovat syntyneet kurssillani Keski-Suomen nykykirjallisuus. Opetin kurssilla mm. verkkoartikkelien kirjoittamista. Muutama artikkeli hiottiin julkaisukuntoon, ja toimitin ne. Tekstit ovat luettavissa osoitteessa
http://www.jyvaskyla.fi/kirjasto/kirjailijat/hakemisto/luettelot/artikkelit.htm
(b) Laatimaani digitaalista oppimateriaalia kotimaisesta kirjallisuudesta on Finnican sivuilla seuraavasti
Keski-Suomen kirjallisuus http://www.finnica.fi/keski-suomi/kirjallisuus/artikkeli.htm
J.V. Snellman ja Suomen kirjallisuuden nousu
http://www.finnica.fi/artikkeli_snellmanjakirjallisuus.php
(c) Kurssini Kotimaisen kirjallisuuden tuntemus II (2007) työtila
Klassikot-työtila Jyväskylän yliopiston Optimassa
http://optima.cc.jyu.fi/learning/id40/bin/user
(d) Verkkokurssin suunnitelma on liitteenä
II Tieto- ja viestintäalan opintojeni harjoituksia
(a) Kehittämishanke
(b) Verkko-opetuksen kompetenssit
(c) Miten kurssi Verkko-opetuksen suunnittelu edisti kehittämishankettani
(d) Verkko-opetus, -ohjaus ja –arviointi
(e) Lukupiiriraportti
(4) Tavoitteet
Verkkopedagogiset näkemykseni osana opetusfilosofiaani
Näen opiskelijat ja opettajat toistensa yhteistyökumppaneina. Universitas, yliopisto, syntyy kohtaamisista, opettajien ja oppilaiden yhteistyöstä. Tieto- ja viestintätekniikan tehokas käyttö auttaa laajentamaan ja monipuolistamaan näitä kohtaamisia, jotka voivat sen ansiosta tapahtua uusissa ympäristöissä.
Verkkopedagogiikka on kehittyvä ala, ja opettajan kannattaa päivittää siihen kuuluvia tietoja ja taitoja jatkuvasti. Opetuksen kehittämisen kannalta ovat tärkeitä tieto- ja viestintätaitojen syventäminen ja opiskelijapalautteen huomioon ottaminen. Jatkuva arviointi, itsearviointi ja vuorovaikutus yliopistoyhteisön kanssa ovat edellytys laadukkaalle pedagogiikalle. Verkko-opetus ja –ohjaus antaa opiskelijoille välineitä tiedon hankintaan ja tuottamiseen, ja se mahdollistaa heille jatkuvan uudistumisen.
Periaatteeni opetustyössä – opiskelijalähtöisyys, vuorovaikutus ja tutkimuksellisen otteen korostus – toteutuvat hyvässä tieto- ja viestintäalan opetuskäytössä. Kannustan opiskelijoita hankkimaan tietoja ja suhtautumaan käsiteltäviin aiheisiin omaotteisesti. Tarjoan heille mahdollisuuden kehittää kykyään omaan ajatteluun ja yhteistyöhön. Autan heitä omaksumaan asioihin tutkimuksellisen otteen. Opiskelijan osuus millä tahansa pitämälläni kurssilla sisältää tutkimusprosessin vaiheet ongelman asettelusta ja hypoteesien teosta aina tutkimustulosten esittelyyn ja arviointiin asti.
Yliopisto onnistuu koulutustehtävässään parhaiten, kun opiskelijat ja opettajat ovat kaikki tutkijoita, opiskelijoita ja toistensa opettajia. Parhaissa filosofisissa suuntauksissa uskotaan, että ihminen on määrittelemätön. Ihminen on mahdollisuuksiensa summa, eikä näiden mahdollisuuksien yläraja ole tullut vastaan. Oppiminen, kehittyminen ja myös tutkimus ovat matka sellaiseen uuteen, mikä ei ole vielä tiedossamme. Voisimmeko yliopistossakin ajatella näin?
Lyhyt arvio saamastani tieto- ja viestintäalan koulutuksesta
Yliopistoväelle annettava tieto- ja viestintäkoulutus on tasokasta. Se tarjoaa opettajille hyvän esimerkin siitä, millaisiksi he voivat kehittää omia kurssejaan.
TieVie-, tvt- ja yliopistopedagogiikan kurssit ovat olleet antoisia. Ne ovat antaneet aihetta pohtia ihan omakohtaisestikin aikuisen oppimista. Uusien tietojen ja taitojen omaksuminen on sujunut yllättävän hyvin virkatehtävien hoidon ohessa. Koulutuksen edistyessä on havainnollistunut se, mikä estää ja mikä edistää oppimista. Samalla on auennut mielenkiintoisia näkymiä nykyaikaiseen ammatilliseen kouluttautumiseen.
Kurssit eivät ole työllistäneet liiaksi, vaikka erilaisia harjoituksia, kirjallisia tehtäviä ja seminaareja on riittänyt. Opiskelu on antanut uutta intoa ja virikkeitä omaan opetustyöhön, ja ehkä se on kohentanut itseluottamusta. Ainakin se on lisännyt itsetuntemusta ja opettanut uusia tietoja ja taitoja.
Kaikeksi onneksi kursseilla on saanut suhtautua asioihin avoimesti ja tarpeen mukaan myös kriittisesti. Tvt ei siis ole ideologia tai uskonto, joka olisi omaksuttava kyselemättä ja jota olisi ylistettävä harjoitustehtävissä. Tällainen työskentely on mielekästä ja kehittävää. Saa kokemuksen siitä, että voi itse olla aktiivinen toimija yliopiston muutosprosessissa. Samalla oppii ymmärtämään muutoksen syitä, nykytilannetta ja kehityslinjoja.
Tästä eteenpäin
Pyrin käyttämään tvt-osaamistani opettajana ja opintojen ohjaajana työn eri vaiheissa. Toivon voivani toteuttaa verkkokurssin, jonka suunnittelin osana koulutusta.
Osallistun myöhemminkin alan koulutukseen, ja toivon pääseväni mukaan myös laajoihin koulutuskokonaisuuksiin. Haluaisin kehittää teoreettista ja käytännöllistä tvt-osaamistani. Olisin mielelläni mukana yliopisto-opetuksen suunnittelussa ja kehittämisessä yliopiston eri yksiköissä.
Kirjoittaisin mielelläni artikkeleita yliopisto- ja verkkotyöstä ja yliopiston kehittämisestä. Osallistuisin kernaasti myös aihetta koskevien seminaarien ja opetustilaisuuksien suunnitteluun ja toteuttamiseen.
tiistai 19. elokuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti